Home » Over mij

DIT BEN IKOVER MIJ

Mijn naam is Wendy Mazer en ik ben moeder van twee intens levende en voelende kinderen. Als hoogbegaafd kind heb ik zelf ervaren hoe uitdagend het kan zijn om je plek te vinden in een wereld die je niet altijd begrijpt. Dit inspireert mij om anderen te helpen hun unieke eigenschappen te zien als kracht in plaats van belemmering.
Mijn missie is om kinderen en ouders te laten ontdekken hoe ze vol zelfvertrouwen kunnen ontwikkelen, precies zoals ze zijn. Want ieder kind - van 0 tot 100 - verdient een omgeving waarin het zichzelf mag zijn.
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/11/Dit_ben_Ik_Wendy.png
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/03/Balletje4.png
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/03/Balletje6.png
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

VAN UITDAGING NAAR INZICHTMijn verhaal

Vijf jaar was ik toen ik zelf getest werd op hoogbegaafdheid. Mijn ouders wisten niet goed wat ze aan moesten met hun autonome kind, dat altijd wat anders wilde dan dat zij op dat moment hadden bedacht. Ik mocht een klas overslaan, omdat ik dan meer aansluiting vond dan bij mijn leeftijdsgenoten. Voor het ‘lastige’ gedrag gingen we met het hele gezin naar speltherapie en ik ging op scouting, tennis én op hockey om ervoor te zorgen dat ik aan mijn sociale skills kon werken.

Toch nog een jaar groep 8

Toen ik net tien jaar was zou ik naar de middelbare school gaan. Ik had mijn Cito-toets totaal verprutst en de groep 8 leraar vond me nog veel te speels. Ik kreeg een negatief advies en mijn ouders besloten dat het goed was om een jaar te blijven zitten. Ik wisselde van school en deed daar nog een keer groep 8.

Faalangst & perfectionisme

Een jaar later kon ik met een toelatingsexamen naar de HAVO/VWO. Mijn middelbare schooltijd verliep wat rommelig en mijn ouders zaten vaak met hun handen in het haar, maar toen ze dat eenmaal loslieten, ging ik als een speer. Op mijn zestiende deed ik eindexamen voor de HAVO. Toen ik bijna dagelijks met faalangst en black-outs thuiskwam, vertelde mijn moeder me dat ik hoogbegaafd was. Ik begreep er niets van en vond het maar onzin, want ik had er helemaal niets aan. Als ik dan zo slim was, waarom had ik dan zoveel moeite met leren?

De geschiedenis herhaalt zich

Het onderwerp hoogbegaafdheid bleef gesloten tot een aantal jaren geleden. Onze oudste zoon (toen nog net geen 3 jaar) vertoonde externaliserend gedrag op het kinderdagverblijf, en thuis hadden we weinig grip op zijn doen en laten. We kwamen in de gespecialiseerde hulpverlening terecht en hadden wekelijks gezinsgesprekken over structuur. Dit bleek niet voldoende, dus bezochten we een speltherapeut. Die adviseerde ons om onze zoon te laten testen. Op vijfjarige leeftijd kreeg ook hij het label hoogbegaafd. Daarna volgde een intensief traject gezinsdiagnostiek, met de conclusie dat we ‘gewoon’ een intens gezin zijn. Dit gaf ons echter wel toegang tot een budget voor een talentbegeleider, die met ons meekeek zodat ik vooral moeder kon zijn.

Voltijd HB-onderwijs leek zo passend mogelijk

Van daaruit is het tot op de dag van vandaag zoeken naar wat nu precies passend is. In 2023 heeft onze oudste zoon (toen 7 jaar) korte tijd thuis gezeten van school. Hij viel uit op voltijd HB-onderwijs. Gelukkig was er voor hem plek bij een tussenvoorziening voor hoogbegaafde thuiszitters. Daar werkte hij aan zijn schooltrauma, kreeg hij de begeleiding die hij nodig had en werd duidelijk wat hem helpt om zich te ontwikkelen.

Agora Het Gooi

Zo’n plek gun je ieder kind dat niet gelukkig is in het traditionele schoolsysteem. Helaas is dat niet voor iedereen mogelijk, want er zijn maar een paar plekken per jaar beschikbaar. Daarom zijn we gestart met het initiatief Agora Het Gooi. Een ontwikkelingsplek waar leerlingen – van 4 tot 18 jaar – hun eigen leerpad volgen. Waar nieuwsgierigheid, zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid centraal staan.

Het blijft opletten en bijsturen

Inmiddels gaat het ontzettend goed met onze zoon. Hij zit nu weer op een reguliere school in de buurt, waar men echt kijkt naar wat voor hem werkt. Naast het label hoogbegaafd – dat hij sinds zijn vijfde draagt – heeft hij inmiddels ook een label voor ADHD, wat hem dubbel bijzonder maakt.
Ook onze jongste zoon loopt wat voor in zijn ontwikkeling. Hij heeft een klas overgeslagen en is een paar jaar geleden na de kerstvakantie gewisseld van school. Daar wordt beter ingespeeld op zijn behoeften. Hij gaat nu weer met plezier naar school en klachten zoals buikpijn en 'geen zin' zijn bijna verdwenen. Maar ik kan je verzekeren: het blijft alert blijven en waar nodig bijsturen.
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

VAN INZICHT NAAR ACTIEIntrinsieke
motivatie

Een aantal jaren geleden ontstond bij mij de urgentie om iets te gaan doen voor deze doelgroep. Het was tijdens een focus week die me veel zelfinzicht heeft gegeven. Vanaf dag één kwam door een aantal bijzondere ontmoetingen de vraag bij mezelf naar boven “Wie ben ik en waar sta ik voor?” Het ging me aan mijn hart dat de mensen met een uiteenlopend label op het spectrum van hoogbegaafdheid, AD(H)D en autisme zich verontschuldigen voor het label dat ze ooit hebben gekregen. Zich schamend voor het feit dat ze ‘anders’ denken en voelen en vaak ook echt anders zijn dan anderen. Vaak hebben ze een rugzak, omdat ze niet begrepen worden of ze zijn zich enorm gaan aanpassen aan de wereld om zich heen.
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/11/Diploma_KIE.png
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/03/circle_darkgreen.png
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/03/Balletje5.png

WAAR IK VOOR STAMissie

Ik geloof dat een mens het beste functioneert in de wereld als je mag zijn wie je bent en kunt uitdragen waar je voor staat. Dat kan als je inzicht hebt in al je eigenschappen en talenten die jou maken tot deze unieke persoonlijkheid. Ook al wijken deze eigenschappen misschien af van de norm die lijkt opgelegd in de wereld waarin je leeft. Als jij inziet dat deze eigenschappen juist je kracht kunnen zijn in plaats van een belemmering dan durf je meer op jezelf te vertrouwen en kun jij jezelf, maar ook anderen vooruit helpen. Dan worden jouw unieke eigenschappen opeens een talent.
Het is mijn missie om kinderen (en hun ouders) inzicht te geven en gebruik te leren maken van deze eigenschappen en dat talent. Zorgen dat ze blij zijn met zichzelf en trots kunnen zijn op wie ze zijn. Want hoe fijn is het als je gewoon kunt blijven wie je bent in plaats van dat je op latere leeftijd op zoek moet naar wie je ook alweer was?
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/11/Diploma_KIE.png

MIJN TOOLBOXOpleidingen

In 2004 haalde ik mijn bachelor Digitale Communicatie en werkte jarenlang succesvol als online marketeer. Na de focus week in 2020 schreef ik me in voor de opleiding tot zelfstandig talentbegeleider bij Novilo. En toen.. kreeg ik leerhonger! Een greep uit de opleidingen, specialisatiemodules, workshops en cursussen die ik de afgelopen jaren heb gevolgd:

• SI-specialist - Sensory Lab Academy
• MNRI® DPRI Reflexintegratie- Svetlana Masgutova Educational Institute
• Webinarserie veiligheid, hechting en trauma vanuit sensorisch perspectief - Suzanne van Snippenberg
• Kinderbrein en bewegen – Carla van Wensen
• Kind in Evenwicht (KIE level 1 en level 2) – Carla van Wensen
• Kind in Beweging – Manon Gervink
• Zelfstandig Talentbegeleider Novilo opleidingen
• Specialisatie Faalangst & Perfectionisme - Novilo
• Specialisatie Veiligheid in het zenuwstelsel - Novilo
• Specialisatie Coachingsvaardigheden - Novilo
• Specialisatie Hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit - Novilo
• Ik Leer anders (beelddenkcoach) - Agnes Oosterveen
• SOS Hoogsensitieve Kinderen en emoties - Susan van Asten
bt_bb_section_top_section_coverage_image
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

IK DENK GRAAG MET JE MEE

Wil je meer weten of eens sparren over wat ik voor jou of je kind kan betekenen? Neem gerust contact op.

– Wendy Mazer