Er bestaat een grote groep kinderen die de voorkeur heeft voor visuele leermethoden in plaats van de traditionele verbale instructies. Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Beelddenkers verwerken informatie voornamelijk via mentale afbeeldingen en visualiseren concepten en ideeën in hun hoofd. Hierdoor kunnen zij complexe situaties begrijpen door middel van visuele voorstellingen, maar het omzetten van gedachten in woorden kan een uitdaging zijn.
Hoewel beelddenken creatief en intuïtief kan zijn, brengt het uitdagingen met zich mee in een onderwijsomgeving die voornamelijk op verbale communicatie is gebaseerd. Vaak behoren beelddenkers tot groepen met leerproblemen zoals leerachterstanden, dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, ASS, of hoogsensitiviteit (HSP). Ook (creatief) hoogbegaafde kinderen kunnen moeite hebben met traditionele leermethodes, zoals automatiseren en het begrijpen van geschreven taal.
Traditionele bijles sluit vaak niet aan bij de behoeften van beelddenkers, omdat het schoolwerk op dezelfde niet-passende manier wordt aangeboden. De Ik Leer Anders methode, ontwikkeld door Agnes Oosterveen, biedt een alternatief door lesstof visueel te presenteren, wat zorgt voor beter begrip en meer grip op het opslaan, verwerken en onthouden van informatie. De ‘Ik leer anders’-training werkt, omdat het de lesstof vertaalt naar de denkwijze van de leerling.