Home » Coaching » Ik Leer Anders

BIJ DENKEN IN BEELDEN VOOR BETER BEGRIP EN EFFECTIEVER LERENIk Leer Anders

Vertalen van lesstof naar de denkwijze van de leerling via ‘Ik leer anders’-methode

Er bestaat een grote groep kinderen die de voorkeur heeft voor visuele leermethoden in plaats van de traditionele verbale instructies. Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Beelddenkers verwerken informatie voornamelijk via mentale afbeeldingen en visualiseren concepten en ideeën in hun hoofd. Hierdoor kunnen zij complexe situaties begrijpen door middel van visuele voorstellingen, maar het omzetten van gedachten in woorden kan een uitdaging zijn.

Hoewel beelddenken creatief en intuïtief kan zijn, brengt het uitdagingen met zich mee in een onderwijsomgeving die voornamelijk op verbale communicatie is gebaseerd. Vaak behoren beelddenkers tot groepen met leerproblemen zoals leerachterstanden, dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, ASS, of hoogsensitiviteit (HSP). Ook (creatief) hoogbegaafde kinderen kunnen moeite hebben met traditionele leermethodes, zoals automatiseren en het begrijpen van geschreven taal.

Traditionele bijles sluit vaak niet aan bij de behoeften van beelddenkers, omdat het schoolwerk op dezelfde niet-passende manier wordt aangeboden. De Ik Leer Anders methode, ontwikkeld door Agnes Oosterveen, biedt een alternatief door lesstof visueel te presenteren, wat zorgt voor beter begrip en meer grip op het opslaan, verwerken en onthouden van informatie. De ‘Ik leer anders’-training werkt, omdat het de lesstof vertaalt naar de denkwijze van de leerling.

Waarom deze tool inzetten voor hoogbegaafden?
  • Aansluiting bij hun denkproces: Hoogbegaafde kinderen denken vaak snel en visueel. De ‘Ik leer anders’-methode sluit aan bij hun natuurlijke denkstijl.
  • Ondersteuning bij automatiseren: Veel hoogbegaafde leerlingen hebben moeite met routinetaken zoals lezen, schrijven en rekenen. De visuele aanpak helpt bij het overwinnen van deze obstakels.
  • Stimuleren van zelfregulatie en zelfvertrouwen: Door de methode leren kinderen zichzelf beter begrijpen, wat hen helpt om met meer zelfvertrouwen en zelfstandigheid te leren.
  • Minder frustratie, meer plezier: Door lesstof op een manier aan te bieden die logisch is voor de leerling, wordt leren leuker en verminderen frustraties over schoolwerk.

Waar we aan werken

Zeer geschikt voor de begeleiding van hoogbegaafde kinderen en jongeren
Meer grip op het opslaan, verwerken en onthouden van de aangeboden lesstof.
Verhoogd zelfinzicht en zelfacceptatie
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/03/Balletje4.png
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/03/Balletje6.png
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/12/WEBSITE_BreinSafari_IkLeerAnders-640x579.png
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/12/WEBSITE_BreinSafari_IkLeerAnders-640x579.png
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image