ONBEGREPEN GEDRAGKinesiologie en Emotionele Integratie (KIE)

https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/11/inner_girl.png
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/03/Balletje4.png
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/03/Balletje6.png
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

Inzichtelijk maken van fysieke en/ of emotionele blokkades door de spieren het verhaal te laten vertellen.

Gedrag heeft altijd een reden. KIE is een methode om inzichtelijk te maken wat er speelt. Bij het kind, de ouders of in de familielijn. De basis van Kind in Evenwicht ligt in de neuro-emotionele integratie (NEI) en is verder ontwikkeld door Carla van Wensen. Het is een speelse en luchtige techniek die ik in kan zetten om (niet begrepen) lichamelijke klachten en gedragsproblemen bloot te leggen. Samen leggen we de puzzel van de verschillende regelsystemen in het kinderlijf en -brein. Doordat de spieren het verhaal vertellen is praten niet nodig. Ik kijk achter het gedrag en geef het kind inzicht in zijn eigen puzzel. Als het lichaam denken en handelen begrijpt worden blokkades opgeheven en kan de energie weer vrij stromen. Het resultaat? Een kind dat weer lekker in zijn lijf zit.

Bij (niet begrepen) lichamelijke klachten, gedragsproblemen en hecktingsproblematiek.
Fysieke en emotionele spanningen worden op een speelse manier inzichtelijk gemaakt, begrepen en verwerkt.
Ons lijf geeft via de spiertest een antwoord op alle vragen.
Geschikt voor kinderen van 0 tot 100

BEKIJK DE LAATSTE BERICHTENIn de media

Events & Workshops

https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/11/Featured-Image_HOMEPAGE_Docu_JanStap.jpg
NIEUWS

We hebben het gehaald!

Alle benodigde ouderverklaringen zijn binnen. Wat een mijlpaal!
LEES HET BERICHT
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/11/Featured-Image_HOMEPAGE_Docu_JanStap.jpg
NIEUWS

We hebben het gehaald!

Alle benodigde ouderverklaringen zijn binnen. Wat een mijlpaal!
LEES HET BERICHT
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/11/Featured-Image_HOMEPAGE_Docu_JanStap.jpg
NIEUWS

We hebben het gehaald!

Alle benodigde ouderverklaringen zijn binnen. Wat een mijlpaal!
LEES HET BERICHT
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

LEVEL BKinderbrein en bewegen

Primaire reflexen, de autonome beschermingsmechanismen en de ontwikkeling van het brein

Door het herkennen van de bewegingspatronen kun je zien hoe iemand vastloopt, want zoals Carla van Wensen altijd zo mooi zegt: “reflexen hebben altijd voorrang”. Als het reptielenbrein, zoogdierenbrein en mensenbrein goed met elkaar samenwerken en alle neurologische verbindingen stevig zijn geïntegreerd kan een kind zich weer veilig voelen van binnen. Het maakt dat het kind beter weet waar het voor staat en dat het vanuit zijn hart de verbinding met de ander aan kan gaan. Want als je zelf stabiel staat dan kun je makkelijker mee bewegen. En dat gun ik iedereen!

Capitalize on low hanging fruit to identify a ballpark value added.
Further the overall value proposition. Organically grow the holistic world.
Override the digital divide with additional clickthroughs from DevOps.

LEVEL BHoogsensitief en onder- of overprikkeld

Prikkels en de sensorische informatieverwerking

Voor kinderen die druk en snel afgeleid zijn, of juist stil en kwetsbaar gedrag laten zien liggen (mis)diagnoses vaak al snel op de loer. Terwijl veel gedrag ook voort kan komen uit zijn of haar hoogsensitiviteit. Door overexcitablities dringen prikkels uit de interne en externe omgeving in sterke mate door. Gedachten, gevoelens en ervaringen kunnen vaak
niet gedeeld worden met leeftijdsgenoten waardoor een kind zich onbegrepen en afgewezen kan voelen. Dit gaat ten koste van het zelfbeeld van het kind wat zich kan uiten in angst, piekeren, depressiviteit of juist agressief gedrag.

Naast het in kaart brengen van de hoogsensitiviteit coach ik het kind (en de ouders) door het geven van (zelf)inzicht, praktische interventies en tools om het kind weerbaarder te maken tegen overweldigende ervaringen.

-> Zie ook de 4-delige workshops voor ouders ‘SOS Hoogsensitieve Kinderen en Emoties‘ en de 6-delige reeks ‘Op reis door de wereld van emoties’ voor kinderen

Capitalize on low hanging fruit to identify a ballpark value added.
Further the overall value proposition. Organically grow the holistic world.
Override the digital divide with additional clickthroughs from DevOps.

LEVEL BKinderen geven tekens

Ervaringsgerichte werkvormen die perfect aansluiten bij de belevingswereld van kinderen.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Morbi lacus nisl, condimentum nec leo in, cursus iaculis magna. Nulla sollicitudin pulvinar mi quis viverra. Ut vel mattis nunc, tristique rhoncus felis. Phasellus in fermentum mi. Pellentesque sit amet dictum leo. Pellentesque dictum luctus mi eget hendrerit. Aliquam ut turpis vitae libero consectetur commodo sit amet sed lectus.

Zelfvertrouwen en weerbaarheid vergroten
Bewustwording van het lichaam vergroten
Emotieregulatie verbeteren
Sociale vaardigheden versterken
Interactie tussen gezinsleden verbeteren

De KIB-methode is een prachtig instrument om spel, beweging en creativiteit in te zetten in mijn coaching.

LEVEL BZelf je zenuwstelsel op 'veilig' zetten

Spelenderwijs bewust worden van je eigen zenuwstelsel

De Polyvagaal theorie: het resultaat van een jarenlang onderzoek van Dr Stephen Porges naar één zenuw; de Nervus Vagus. Super interessant en relevant, want hoe werken toch die verschillende verdedigingsstrategieën (Fight, Flight, Freeze) wanneer we stress ervaren?

De signalen en mechanismen die ons gedrag sturen en zo ons gevoel van veiligheid of dreiging bepalen liggen allemaal vast in het autonome deel van ons zenuwstelsel. Belangrijk voor over- en onderprikkelde, hoogbegaafde, hoogsensitieve kinderen, want alleen als je inzicht krijgt in je respons op een stressvolle gebeurtenis en door de vagus heen weet te navigeren kan je tot een diepe rust komen. Daarnaast lukt leren en ontwikkelen alleen op het moment dat iemand zich veilig voelt. Ik leer het kind (en zijn omgeving) de verschillende modi herkennen en beïnvloeden door zelfregulatie.

Spelenderwijs
Ademhalingstechnieken
Werken met energiebanen (meridianen)

LEVEL BGevoelsverkenner

Een methodiek om intense gevoelens letterlijk een plek te geven

De GevoelsVerkenner, ontwikkeld door Greetje van Welten, is een visuele aanpak om kinderen, maar ook jongeren en volwassenen, bewust te maken van hun emoties en hoe ze ermee omgaan. Deze methode biedt snel inzicht en nieuwe perspectieven, en voorziet in tools die helpen bij het verkennen van emoties op een bewuste en creatieve manier. In deze aanpak staat een nieuwsgierige onderzoeker, de Gevoelsverkenner, centraal. Deze onderzoeker wordt vergezeld door zeven unieke vrienden, de verkenners, die elk hun eigen manier hebben om met emoties om te gaan. De gevoelskaarten zijn niet ingedeeld
in positieve of negatieve emoties om te voorkomen dat ‘moeilijke’ emoties worden veroordeeld.

Zeer geschikt voor de begeleiding van hoogbegaafde kinderen en jongeren
Helpt intense emoties letterlijk een plek te geven en te zien als een normale reactie
Leert kinderen en jongeren beter te voelen, meer zelfinzicht en zelfacceptatie te geven waardoor ze minder gaan piekeren

LEVEL CWobbelturnen

Speelse oefeningen om motorische vaardigheden te stimuleren

Wobbelturnen bestaat uit een combinatie van speelse bewegings- en evenwichtsoefeningen, yogahoudingen en samenwerkingsspelletjes op een zogenaamd balance board: de wobbelboard©. Sensorische integratie en de ouder-kind relatie staan
centraal.

Naast dat het gewoon heel leuk is om te doen, is Wobbelturnen goed voor o.a.:

De motorische ontwikkeling
Evenwicht en core stability
Lateralisatie
Lichaamsbewustzijn en proprioceptie
Het limbisch systeem (zoogdierenbrein) – emoties, veiligheid, hechting
Grondmotorische eigenschappen
Primaire reflexen – reflexintegratie
Executieve functies

LEVEL BDenken in beelden

Vertalen van lesstof naar de denkwijze van de leerling via ‘Ik leer anders’-methode

Er bestaat een grote groep leerlingen die de voorkeur heeft voor visuele leermethoden in plaats van de traditionele verbale instructies. Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Beelddenkers verwerken informatie voornamelijk in mentale afbeeldingen en visualiseren concepten en ideeën in hun geest. Ze hebben de neiging om complexe situaties te begrijpen door middel van visuele voorstellingen en hebben moeite met het omzetten van gedachten in woorden. Het begrijpen van informatie via beelden kan creatief en intuïtief zijn, maar het kan ook uitdagingen met zich meebrengen in een onderwijssysteem dat voornamelijk op verbale communicatie is gebaseerd. Vaak behoren deze leerlingen tot de groep met leerachterstanden, dyslexie, dyscalculie, AD(H), ASS, HSP of zijn het (creatief) hoogbegaafde kinderen.

Het is algemeen bekend dat ook hoogbegaafde kinderen top down leren en moeite kunnen hebben met bijvoorbeeld automatiseren. Deze kinderen kunnen moeite hebben met lezen, schrijven en spellen, omdat ze geschreven woorden niet altijd direct begrijpen. Traditionele bijles is vaak niet effectief, omdat het schoolwerk op dezelfde niet passende manier wordt aangeboden. De ‘Ik leer anders’-training vertaalt de lesstof naar de denkwijze van de leerling.

Zeer geschikt voor de begeleiding van hoogbegaafde kinderen en jongeren
Meer grip op het opslaan, verwerken en onthouden van de aangeboden lesstof.
Leert kinderen en jongeren beter te voelen, meer zelfinzicht en zelfacceptatie te geven waardoor ze minder gaan piekeren

LEVEL Cbla bla

Speelse oefeningen om motorische vaardigheden te stimuleren

Wobbelturnen bestaat uit een combinatie van speelse bewegings- en evenwichtsoefeningen, yogahoudingen en samenwerkingsspelletjes op een zogenaamd balance board: de wobbelboard©. Sensorische integratie en de ouder-kind relatie staan
centraal.

Naast dat het gewoon heel leuk is om te doen, is Wobbelturnen goed voor o.a.:

De motorische ontwikkeling
Evenwicht en core stability
Lateralisatie
Lichaamsbewustzijn en proprioceptie
Het limbisch systeem (zoogdierenbrein) – emoties, veiligheid, hechting
Grondmotorische eigenschappen
Primaire reflexen – reflexintegratie
Executieve functies
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/03/Balletje3.png
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/03/Balletje2.png
https://breinsafari.nl/wp-content/uploads/2024/03/Balletje5.png

MIJN TOOLBOXMijn expertise

Ik heb me gespecialiseerd in creatieve, hoogbegaafde, en hooggevoelige kinderen met een sterke wil - de kinderen voor wie school niet vanzelf gaat. Niet de Einsteins of school house gifted kinderen, maar juist diegenen die buiten de traditionele onderwijskaders vallen en unieke uitdagingen ervaren die vaak over het hoofd worden gezien. Want het enige wat ouders voor hun kind willen, is dat het gezien wordt voor wie het is en dat het kind zelf gelukkig is.
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image